SONGS of Innocence

00. Titelpagina

‘SONGS OF INNOCENCE’

een cantate voor sopraan, kamerkoor & harp

LUCIEN POSMAN, muziek | poëzie, WILLIAM BLAKE

*

EMMA POSMAN, sopraan, kamerkoor AQUARIUS,

STEF VAN VYNCKT, harp

o.l.v. MARC M. DE SMET

 


 

# 23 NOVEMBER 2018 OM 19u30 (CREATIE), PALEIS DER   ACADEMIËN,   HERTOGSTRAAT 1, 1000 BRUSSEL

Eindejaarsconcert van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen en Kunsten.  Aansluitend receptie. Inkom €10 Inschrijving: http://www.kvab.be/nl/activiteiten/eindejaarsrecital-songs-innocence

# 30 NOVEMBER 2018 OM 20u, CULTUURKAPEL, SINT ANTONIUSKAAI 10, 9000 GENT

# 14 DECEMBER 2018 OM 19u, ÉGLISE SAINT BRICE, 7022 NOUVELLES – MONS              Organisatie: Les rencontres chorales de Mons

# 16 DECEMBER ’18 OM 17u,  HOSPITAALKERK, BUDASTRAAT 37, 8500 KORTRIJK  INLEIDEND ORGELSPEL DOOR DIRK BLOCKEEL

  • Organisatie vzw Collectief ‘De LINK’ met steun van vzw Orgelkring Kortrijk’
  • TICKETS: €20 mits reservatie | ADD: €25 | -25 en vrijetijdspas: €10
  • RESERVEREN: €20 (-25j. & vrijetijdspas: €10)
  • storten op bankrekeningnummer van vzw Collectief ‘De LINK’:  BE72 7310 3026 8116,
  • vermeld: concert 16/12 + aantal personen.
  • Overschrijven kan t.e.m. 4 dagen voor de concertdatum.
  • Nadien reserveren per e-post oekeneNV@live.be  .
  • Op de valreep een berichtje naar: 0475 23 98 01.
  • Tickets worden klaargelegd aan de inkom.
  • Ongenummerde plaatsen.
  • INFO: www.oekeneNV.be

Terwijl overzee de Franse revolutie losbarstte, publiceerde William Blake (1757-1827) zijn negentien ‘SONGS of Innocence (1789). Met deze ‘Songs of Innocence’ positioneerde Blake zich in het educatieve genre van het kinderboek en linkte zijn poëzie aan het debat over de opvoeding dat komaf wou maken met de toen heersende opvattingen. De ‘Songs of Innocence’ bezingen de mens die nog verkeert in een toestand van onschuld of die nog vertoeft in het ‘Rijk van de Verbeelding’ en nog niet besmet is  door de ‘wereldlijkheid’. Ze zijn een ode aan alle positieve – maar ook fragiele – facetten van de Verbeelding en aan de ‘On-wereldlijkheid’: onschuld, lieflijkheid, kinderlijkheid, vrijheid… Blake etste en illustreerde deze ‘songs’ op koperplaat en kleurde ze in met de hand. Naar verluidt zong hij ze ook graag, bij voorkeur op ongekunstelde wijze. Op die manier creëerde hij miniatuur-gesamtkunstwerken waarin de verbale inhoud, de voorstellingsinhoud, de vorm, de kleur en de muziek een eenheid vormden en waarin woord en symbool elkaar wederzijds versterken.  Als de belangrijkste criticus van de rede, wetenschap en techniek in de periode van de Verlichting en van de Industriële revolutie, ervoer hij het leven van de Verbeelding als meer reëel dan de materiële wereld. Heel wat latere en moderne kritiek op wetenschap en techniek is reeds door hem geformuleerd. [1]

[1] Freddy Verbruggen, ‘William Blake ’s kritiek op rationaliteit, wetenschap en techniek’ (hoofdstuk uit niet gepubliceerde cursus)

SONGS of Innocence | de gedichten

  1. Introduction (soprano solo, mixed choir & harp)
  2. The Shepherd. (male choir & harp
  3. The Ecchoing Green (mixed choir & harp)
  4. The Lamb (SSA-solo, mixed choir & harp)
  5. The Little Black Boy (soprano solo & harp)
  6. The Blossom (mixed choir)
  7. The Chimney Sweeper (soprano solo, mixed choir & harp)
  8. The Little Boy lost (female choir & harp)
  9. The Little Boy found (female choir & harp)
  10. Laughing Song (mixed choir & harp)
  11. A CRADLE SONG (soprano solo & harp)
  12. The Divine Image (mixed choir)
  13. HOLY THURSDAY (mixed choir & harp)
  14. Night (soprano solo, mixed choir & harp)
  15. Spring (mixed choir)
  16. Nurses Song (soprano solo, mixed choir & harp)
  17. Infant Joy (soprano solo & harp)
  18. A Dream (mixed choir)
  19. On Anothers Sorrow (soprano, mixed choir & harp)

 

foto emma

Emma Posman, sopraan, behaalde het diploma van Master in de Muziek, zang, in de klas Hendrickje Van Kerckhove aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Ze laat zich momenteel verder perfectioneren bij Valérie Guillorit aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ze is ook lid van de MM Academy aan de Munt.  Deze zomer viel ze onverwacht in als ‘Koningin van de Nacht’ in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart met de Wiener Philharmoniker onder leiding van M. Caridis tijdens de  de Salzburger Festspiele. Dit succesvol optreden werd internationaal opgemerkt. Ze nam ook deel aan het prestigieuze ‘Young Singers Project’ van de Salzburger Festspiele 2018 waar ze dezelfde rol zong in ‘Die Zauberflöte für Kinder’. De komende seizoenen heeft ze engagementen in verschillende internationale operahuizen. Ze volgde masterclasses bij Anne-Sofie von Otter, Krassimira Stoyanova, Malcolm Martineau, Barbara Bonney, Edda Moser, Bernarda Fink, Claudia Visca, Roger Vignoles, Valerie Girard, Christianne Stotijn, Zeger Vandersteene, Olaf Bär, Ronny Lauwers e.a.. Emma zong tijdens haar opleiding rollen als Sandrina in La finta giardiniera, La prinsesse in L’enfant et les sortileges, Flora in The Turn of the Screw, Damigella in L’incoronazione di Poppea, Lucinda in Don Chisciotte in Sierra Morena.

Ze trad op met het Symfonie orkest Vlaanderen waar ze de sopraansolo vertolkte in de 3e symfonie van R. Vaughan Williams. Verder trad ze op als soliste in werk van Beethoven, Fauré, Bach, Vivaldi, Schubert, Mendelssohn e.a.. Samen met pianist Bert De Rycke volgde ze de Udo Reinemann Masterclasses voor liedduo aan de Munt; ze geven regelmatig liedrecitals.

Ze won prijzen op internationale wedstrijden zoals Renata Tebaldi competition, Triomphe de l’art, Honda competition, Bell’arte concours en werd finaliste in Voix nouvelles en de Maria Caniglia competition.

 


AQUARIUS  is een vokaal ensemble met een warm hart voor hedendaagse muziek in dialoog met muziek van vroeger.  Marc Michael De Smet richtte het ensemble op in 1995, aanvankelijk onder de naam GOEYVAERTS CONSORT, sinds  2007 onder de huidige naam.  AQUARIUS realiseerde twee cd’s met muziek van Lucien Posman.


MARC DE SMET

Marc Michael De Smet, dirigent en cellist, studeerde aan de conservatoria van Gent, Brussel en Maastricht. Als dirigent is hij leerling van Lucas VIS, wiens voorliefde voor de hedendaagse muziek hij deelt. Hij bezocht de meestercursus van Franco FERRARA in Sienna (Italië) en de internationale koorleiderscursus onder leiding van Laszlo HELTAY. Hij kreeg compositielessen bij de Belgische componist Norbert ROSSEAU en de Nederlands componist Louis ANDRIESSEN.

Meer over Marc Michael De Smet


STEF

Stef Van Vynckt (1997) startte zijn muziekopleiding aan de Stedelijke Academie van Deinze op in de klas van Annelies Boodts en deels bij Primor Sluchin. Hij behaalde het diploma Bachelor in de muziek voor harp hij aan het Koninklijk Conservatorium van Gent in de klas van Arielle Valibouse. Hij werd ook geselecteerd om het harpconcerto van Castelnuovo-Tedesco te vertolken met conservatoriumorkest. Hij volgde  masterclasses bij Anneleen Lenaerts, Sylvain Blassel, Frederique Cambreling, Anaïs Gaudemard, Lavinia Meyer, Gwyneth Wentink, e.a. Stef vormt een poëtisch duo met de stadsdichter van Deinze Luc C. Martens, een kamermuziek-duo .ROEF met de saxofoniste Roosmarijn De Mey en een lied-duo enchantés met Franches Dhondt. Zijn repertoire is zeer divers en gaat van Bach over Ravel tot avant-garde. In 2016 organiseerde hij in samenwerking met enkele medestudenten voor het eerst het ‘Villa Loco Concert’; een kamermuziekconcert,  initieel geënt op het werk ‘Sextuor Mystique’ van Heitor Villa-Lobos, dat sindsdien jaarlijks plaatsvindt. Verder creëerde hij ook werk van de jonge componisten Arne Gunst en Renée Vos; waaronder ‘Green and Tangerine on Red’ dat aan het duo .ROEF opgedragen werd.

Luister naar : Stef Van Vynckt: Etude de Concert van Félix Godefroid


bty

Lucien Posman is ere-docent compositie, harmonie, contrapunt & fuga aan het Koninklijk Conserva-torium van Gent. Hij was stichter en is ere- voorzitter van ComAV, Componisten Archipel Vlaanderen, een belangengroepering voor Vlaamse componisten. Hij is lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten; gedurende 2016-2017 was hij bestuurder van de klasse kunsten. Hij was ook actief betrokken bij het Gentse kamermuziekplatform De Rode Pomp van zijn broer André.

Posman componeerde een vrij gevarieerd oeuvre waaronder een symfonie, een opera, concerti, werken voor solo-instrumenten, kamermuziek voor diverse bezettingen en een relatief groot aantal vocale werken. Zijn Blake-werken vormen een belangrijk deel van zijn oeuvre; zeven cantates, zes koorliederen, vierenveertig ‘Songs of Innocence and of Experience’ voor diverse bezettingen.

Zijn composities werden uitgevoerd door voorname ensembles en musici in binnen- en buitenland en werden uitgezonden door verschillende radiozenders hier te lande en elders en opgenomen op CD. Zijn laatste CD, ‘Welcome Stranger’, opgenomen door AQUARIUS ENSEMBLE en uitgegeven bij Phaedra, behaalde het 10/10 label van het muziektijdschrift LUISTER.

Voor zijn liedcyclus ‘5 Songs of Experience’ won Lucien Posman in 1988 de Muizelhuisprijs voor Kamermuziek. In 2002 deelde hij met zijn broer André in de Fuga Trofee, uitgereikt door de Unie van Belgische componisten aan De Rode Pomp voor haar verdiensten ten aanzien van het Belgische muziekleven. Met zijn pianoconcerto won hij de prijs voor nieuwe muziek van de Provincie O-VL. Met het koorwerk ‘a golden string’ werd hij laureaat van de Blake Society – Tithe Grant Competition.

Zijn werk werd geselecteerd als begeleidende muziek bij ‘the big Blake project’, een 3D-project over de cottage in Fepham (UK) waar Blake enige tijd woonde. Zijn Blake-cantate ‘The Book of Los’  werd opgenomen in de ‘Canon van Vlaamse muziek’.

Links:

 

 

 

 

Advertisements